11.11. je simbol rastuće moći Kine

Vreme čitanja: 3 minuta

Često smo mogli da vidimo snimke ljudi koji se guraja, a ne tako retko i potuku zbog dobre cene prilikom šopinga u okviru Black Friday-a u Americi ali kako izgleda sličan praznik koji slavi kupovinu, a koji je pritom veći od Black Friday i Cyber Monday-a zajedno. Ovogodišnji Dan samaca ili Festival duplih jedanestica u Kini je privukao preko petstotina miliona kupaca. Iz Alibabe su potvrdili da je danas prodaja dostigla još jedan rekordan nivo i time je Dan Samaca postao najveći dan kupovine na planeti.
Fascinacija kupovinom je fenomen koji izučavaju mnogi socijolozi i drugi naučnici koji se bave društvom i potrebom odnosno zadovoljstvom pojedinaca da kupuju. Razmena dobara i usluga za novac je isključivo čovekov izum koji je pritom doveden do neslućenih daljina jer danas pored novca imamo i kriptovalute kao sredstvo plaćanja. Svoje kupovine više ne moramo da vršimo u fizičkom prostoru već sve više to činimo i u virtualnom. Neko bi rekao da je shoping najbolji simbol kapitalizma i savremenog čoveka opterećenog konzumerizmom, a pritom brojke i obim razmene samo raste iz godinu u godinu, a ove se oboreni su rekodi što se i očekivalo imajući u vidu da je 11 godina od postojanja Festivala kineskih kupaca.
            Simboli su svakom društvu bitini i nemaju ih svi iste tako je u Kini zanimljiv Dan samaca (kin.光棍节) poznat i kao praznik duplih jedanestica koji se obeležava svake godine istog datuma i to 11.11. Dan kineskih samaca, nastao je među studentima na Univerzitet u Nankingu devedesetih i zbog svog simpatičnog povoda brzo se raširio i na druge univerzitete. Zajednica koja je ponosna što nema partnera, što neženje mogu slobodno da se pohvale svojim statusom je 2009. godine dobila snažnu podršku Alibabe koji ga je  pretvorio u šoping festival sa očekivanjem Džek Ma da će privući više prodaje na tadašnjem sajtu Taobao Mall.

Skroman početak Duplih Jedanestica je 2009. godine imao promet od oko samo 7 miliona dolara, ali sa velikim očekivanjima. Samo dve nedelje pre početka Džek Ma je u autorskom tekstu ‘’Small is beautifull’’ za Njujork Tajms napisao tekst o tome kao se ekonomija menja i kako takva transformacija može pomoći malim i srednjim kompanijama da dođu do kupaca u moru velikih i pritom da im omogući da inoviraju.           
            Alibaba je promovirala prošlogodišnji Festival pod sloganom, „Čak i ako nemate dečka ili devojku, možete bar da kupujete kao ludi.“  Tokom 24 sata prošle godine postavljen je rekord sa 31 milijarde dolara prodate robe. Poređanja radi te iste 2018. godine Crni petak je ostvario tek 6,22 milijarde dolara internet prodaje prema podacima Adobe Analitics, dok je tokom Cyber Monday-a taj iznos bio oko 7,8 milijardi. Treba ipak imati na umu da je prosečni američki kupac tokom prošlo godišnjeg Crnog petka potrošio oko 313,29 dolara na poklone i druge praznične stvari odnosno preko 52.6 milijarde dolara u onlajn i oflajn kupovinu prema navodima Nacionalne federacije za maloprodaju. 
            Kineski gigant za e-trgovinu, Alibaba, saopštio je da su tokom ovogodišnjeg Dana Samaca na njihovim platformama prodale robu u vrednosti od 268 milijardi juana ili 38,4 milijarde dolara, što je premašivanje prošlogodišnjih rekordnih 30,7 milijardi dolara. Učestvovalo je više od 200.000 brendova, bilo je milion novih proizvoda u ponudi i preko 500 miliona korisnika – oko 100 miliona više nego prošle godine. Takođe za ovogodišnji Festival ponovo je bio uključen i AliEkpress, koji je namenjen potrošačima izvan Kine, ali i Lazad, Alibabina e-commerce platforma za kupce iz Jugoistoka Azije i preko 78 prekomorskih tržišta. Svakako odlični podaci se ne odnose i na Hong Kong koji je pod uticajem protesta pretrpeo gubitak od 18,3% u maloprodaji.

Guests take part in a cooperation documents exchange ceremony during the Thematic Forum on Digital Silk Road of the Second Belt and Road Forum for International Cooperation (BRF) at the China National Convention Center in Beijing, capital of China, April 25, 2019. (Xinhua/Cai Yang)

Strateško planiranje Kine u svetu e-trgovine se ogleda i Incijativi ‘’Digitalni Pojas i put’’. Prema pisanjima nemačkog Merics instituta Kina je alocirala preko 17 milijardi dolara za projekte u okviru navedene Inicijative od 2013. godine, od toga preko 10 milijardi za e-trgovinu i mobilno plaćanje. Cilj predsednika Si Đinpinga i trenutnog establišmenta je da Kina preuzme globalnu dominaciju i u onlajn tržištu. Fenomen Duplih Jedanestica je samo simbol savremne Kine koja podržava nove tehnologije i novu industriju.

Ono što svakako je povezao kupovinu potrebnih i nepotrebnih stvari i u Americi i u Kini ove godine bio je nastup Tejlor Svift, koja je takođe nastupila i na koncertu u okviru rivalskog Amazon Prime Day-a u junu ove godine. Svakako je i bio prilika da veliki broj mladih neženja nađe partnerke, a ako ništa drugo naišli su na dobre cene.

Comments

  1. Putnik u Šangaj

    Odličan tekst. Kina je svetsko čudo bez sumnje, pogotovo kada su u pitanju tehnologije i razvoj aplikacija. Skoro sam gledao prilog na youtube-u u kome tv ekipa ide u fast food restoran u Šenženu koji nema ni kasire niti konobare. Na ekranu se naručuje klopa, a robot je servira i priprema. Svakako Alibaba je super prilika za male prodavce da nađu mesto na ogromnom tržištu koje Kina sve više i više otvara za svoje kompanije.

Оставите одговор на Putnik u Šangaj Одустани од одговора

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *